torsdag 6 november 2014

Besök i Kawangware

Idag var tredje besöket hos "dagmamman" Dorka jag skrev om förra veckan. Det är roligt att gå dit! Hon verkar uppskatta det och likaså barnen. Igår hade jag med två bollar och det var tillräckligt för lek i två timmar! Det roligaste tycker jag är att se hur blyga barnen är från början men att de efter en stund sitter nära mej och vill ha uppmärksamhet och pratar med mej. Och sjunger! Samtidigt som jag tycker det är jätteroligt att få den kontakten med barnen så mal det i huvudet "är detta bra för dem?, Vad sätter jag igång nu?Är det bra att en vit kommer här och gör saker som de inte är vana vid??
Jag försöker vara lyhörd och frågade tex om det var ok att ge barnen bollarna. Jag vill absolut inte vara den som kommer och "vet hur saker och ting ska vara".
Gränsen går väl om jag skulle se att de slår barnen- DÅ tänker jag säga ifrån!
Hursomhelst kommer jag att fortsätta att gå dit!
Att gå dit ger mej många intryck och funderingar. Men detta var inte nog för dagen utan:

I eftermiddag bad Veronika mej att följa med till en familj i Kawangware. I måndagskväll brann deras hem ner. De två barnen 4 och 3 år gamla var hemma och sov medan föräldrarna var iväg. De hade inte sagt till grannarna att barnen var ensamma hemma.
Någonstans startade en explosionsartad brand och 20 (!) familjer miste sina hem. Den här familjen miste inte bara sitt hem utan 3-åringen kom aldrig ut från huset utan brändes inne.
Dagen efter kom en riksdagsman ut och hälsade på. Varje familj fick en madrass, ett lakan och 1 000 shilling (80 kronor) var! Resten får det försöka ordna själva.
Jag pratade lite med makarna och nu försöker de planera begravningen tillsammans med övriga släktingar. Vänner, bekanta och släktingar bidrar med olika summor pengar- det fanns en bok man skrev sitt namn i och summan man skänker: många hade gett 10 eller 20 shilling- 80 öre! / 1kr 60 öre!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar