måndag 3 juni 2013

Ronald på boardingskola

Ronald, en av pojkarna på pojkhemmet sa i januari till George: jag vill hoppa av skolan här i Mlolongo och jobba istället för att tjäna pengar så att jag senare kan gå en internatskola. Och det ville han göra för att han vet att på en internatskola ägnar man sig nästan enbart åt studier! Ronald skulle vilja bli designer eller arkitekt och då gäller det att plugga! Och då för några månader sedan så skickade jag ett mail eller om jag skrev här på bloggen att om någon var intresserad av att stötta Ronald så kunde man höra av sig- det handlar om ca 400 kr/månaden. Och så blev det: ni är fyra stycken som varje månad sätter in 100 kr var och ni ska veta att Ronald är SÅ tacksam för er hjälp! Han behövde inte jobba själv utan kan nu ägna sig helt åt sina studier.
Igår var det besöksdag på internatet och George, Tomas och jag åkte för att hälsa på. På skolan går 800 pojkar! Många förväntansfulla grabbar stod där och väntade på sina anhöriga, många såg förvånade ut när två muzongos (vita) dök upp för att hälsa på en av dem!'

Ronald uppskattade att vi hade med oss lite mat och han behöll det som blev kvar, men "gömde" det i sin ryggsäck för annars skulle "alla" vilja ha!

George är glad över att Ronald får gå på den skolan han vill- men han och de andra pojkarna saknar  Ronald för han har som den äldste på pojkhemmet tagit mycket ansvar och brytt sig om de andra och pojkarna har sett upp till honom. Nu kommer han att åka till Mlolongo på loven.

I klassrummet sitter man 53 stycken.

Det var ordning i bänken trots att han inte visste att vi skulle komma!

Så här ser pojkarnas schema ut:
Måndag- fredag: Väckning 4.45
Både innan och efter frukost går man till klassrummet för att förbereda dagen! Lektioner  8-16. Kvällsmat 17.30 och därefter läser man läxor. På lördag är det sovmorgon till 6.00! Lektioner 8-16. Söndagar också sovmorgon till 6.00! Gudstjänst och lunch. Därefter en FRI eftermiddag! Jag frågade om de inte somnar på dagarna och det händer ju: ser läraren det så får man ett straff- tex att springa tre varv runt fotbollsplanen.
Man sover 100 stycken i varje sovsal. Toaletter= ett hål i golvet. Inga duschar utan man sköter sig hygien med vatten i en hink.
Hur kommer det sig att man kan vara så nöjd och tacksam över detta? Ronald: här kan jag ägna mej helt och hållet åt mina studier. Här finns inte risken att jag hamnar i dåligt sällskap: rökning och alkohol är förbjudet.
Nu har han tre år framför sig på denna skolan- ska bli spännande att följa honom!



2 kommentarer:

  1. Så kul att Ronald trivs och att han är så motiverad för sina studier :) men jag förstår att de andra killarna saknar honom i Mlolongo, men han kommer kanske och hälsar på.

    SvaraRadera
  2. muzongos = ÄNGLAR som kommer på besök!

    SvaraRadera