onsdag 11 november 2015

Skolavgifter

NI är så många som redan hjälper barn och familjer här i Nairobi på olika sätt (Tusen tack!) men jag skriver en liten förfrågan till DEJ som kanske är intresserad av att bidra med något.
Som ni vet går det 400 elever på Loveschool. Många av dem går där gratis eller endast för en liten summa eftersom föräldrarna helt enkelt inte har någon eller väldigt lite inkomst.
Lärarna är där nästan som volontärer, de får ca 450 kronor i månaden och när det är lov (snart i två månader) är inkomsten 0 kronor.
OM någon skulle vilja bidra med att betala skolavgift för ett barn vore det mycket välkommet. Eller lämna ett bidrag till lärargruppen!
Som ni ju känner till så får vi in en hel del pengar tack vare UPENDO-armbanden och jag är SÅ glad över att de fungerar och sprider sig!
Hursomhelst: skolavgiften blir utslaget på hela året  600 shilling/månad och barn och det är ca 55 kr/mån.

Från en av våra internatelevers blogg:
Denna eftermiddag spenderades på Love School. Bland Pippi Långstump-målningar och slipade skolbänkar. Med leriga klassrumsgolv och skrattande barn. Dansandes till både Håkan Hellström och kenyansk dansmusik i en härlig blandning. Med barnen som tar i hand så fort man kommer och den lilla flickan i min famn som förundrat rörde vid mitt blonda hår, mina vita öron och mina ljusa ögonfransar. Denna eftermiddag spenderades lycklig. 

1 kommentar:

  1. har du swish? hur många lärare är det ?
    välsignelse / vågen /jubel över dig Marie !! vad vore Nairobi utan dig ;)
    KRAM OM dig syster!

    SvaraRadera