torsdag 4 februari 2016

Grace- ännu en eldsjäl

Jag förstår inte hur många vänliga, fina osjälviska människor det finns i detta land! Som inte bara sätter sig ner och klagar på hur illa politikerna sköter landet, hur korrupt mycket är osv.
Utan de bestämmer sig för att hjälpa sin medmänniska utan att tänka att "någon annan borde göra det"!
Och häromdagen träffade jag Grace för första gången. En vän till oss har Grace som hemhjälp och nu vill jag ha hjälp att städa så jag bad henne komma hit. Vilken kvinna!
Hon bor i Kibera, den största slummen, hon har två barn. Hon har sju (!) flickor boende hos sig. De har tidigare levt på gatan- utslängda av sina föräldrar, några har varit prostituerade.
Nu bor de hemma hos Grace och hon får dem att känna sig värdefulla. De tillverkar smycken och försöker få lite inkomster på det viset. Jag kommer att hälsa på dem inom kort så då kan jag berätta mer!
När Grace skulle få betalt efter 1,5 dags arbete gav jag henne 2 000 shilling (170 kronor) - vet ni vad hon sa? "Varför ger du mej för mycket?"

Samma person men när man jobbar åker peruken av!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar