tisdag 12 april 2016

Hur kommer det att bli?

Nu är det knappt två månader kvar för oss i Kenya! Och varenda dag tänker jag på hur det kommer att bli att lämna och hur det kommer att bli att komma hem!?
Att lämna - ja, det förstår jag kommer att innebära många tårar......Men som jag sagt innan, tårarna kommer ju för att jag har haft förmånen att få vara med om så mycket fint.......så det borde betyda att jag inte bara gråter ledsna tårar utan för att jag gråter av tacksamhet......
Att komma hem? Ja, det är ju mycket man tror man ser annorlunda på för att man bott här i fyra år.....men kanske kommer man tillbaka in i det gamla, invanda ganska snabbt....på gott och ont!
När vi fick en chokladkartong häromdagen läste vi innehållsförteckningen och jag förundrades över hur man kan beskriva en chokladbit!! Alltså- det finns någon i Sverige som jobbar med att hitta på beskrivningar till choklad!!
Och så tänker jag på dem jag ser här omkring mej som bara kan äta ETT mål mat om dagen. Kanske ska bjuda dem på en "fräsch curacoucreme med karibiska rytmer".



Känner ni till Underbara Clara som bloggar? Hon har varit i Kenya en vecka och hälsat på på olika projekt.......Hennes första inlägg när hon kom hem härifrån handlar om att hon har en sådan klädkris! Och hon vet inte vilken stil hon har utan behöver hjälp att hitta den....suck säger jag!

Men sen kommer jag också såklart att vilja handla kläder och annat, och äta och gå på bio mm mm (det har jag gjort här också, kan verkligen inte påstå att jag levt ett enkelt liv) - men jag får  ALDRIG, aldrig glömma de människor jag mött  här och jag hoppas att jag på något vis kan fortsätta och hjälpa och stötta dem på rätt sätt!

Ja ni, ni vänner - jag får be er ha överseende med mej när jag kommer hem! Jag vill inte prata om Kenya jämt och inte blir den där som säger "Men i Kenya, där....."
Men jag kommer nog inte att vara samma person som när jag flyttade hit för fyra år sen- på gott och ont!

3 kommentarer:

  1. Anpassningen gick snabbt för mig. Som du skriver, på gott och ont. Det är svårt att "leva kvar i Kenya" när jag lever i Sverige men jag glömmer ALDRIG mötena med alla människor. Alla tankar och funderingar tar jag med mig och påverkar mig i hur jag är och valt att leva mitt liv utan att jag hänvisar till "...i Kenya....". Fördelen för er är ju absolut att ni kan dela era minnen med så många av era vänner och familjemedlemmar som har besökt er och delat en glimt av ert liv i Kenya. Det underlättar och hjälper att hålla minnena vid liv. <3

    SvaraRadera
  2. Ja det blir nog bra! Och resorna till Kenya kommer att fortsätta! Glad också att ha vänner i Sverige som vi kan prata Kenya med - som Pelle och Rania tex!

    SvaraRadera
  3. Vad absurt det känns att jobba med att förklara choklad..!
    Kanske går det snabbare och lättare att formulera sig kring något som är mer ytligt, att det som berör en på djupet behöver mer tid för att komma ut på ett bra sätt. UnderbaraClara har också skrivit några bra inlägg om Kenya! Men vad vet jag, jag har ju aldrig varit där :) önskar er en härlig tid i Kenya och ett välsignat återseende med Sverige! Kram Maria H

    SvaraRadera